Urząd Gminy Rajcza
Wykaz stanowisk, referaty urzędu, załatwianie spraw,
kontakt i inne informacje.

Władze Gminy Rajcza

Zbigniew Paciorek
Wójt Gminy Rajcza
Honorata Szatanik
Zastępca Wójta
Anna Oleś
Skarbnik GMINY
Ewa Dziergas
Sekretarz Gminy
Refertaty
Referat Finansów
Anna OLEŚ – Kierownik referatu
Kasa
Tel. 33 864 31 55 w. 226
Podatki
Tel. 33 864 31 55 w. 228
Zadania Referatu
- Gromadzenie materiałów i opracowanie projektu budżetu zgodnie z uchwałą Rady w sprawie trybu prac nad projektem Uchwały budżetowej.Sporządzanie projektów uchwał Rady w sprawie zmian w budżecie Gminy lub innych określonych ustawowo dotyczących finansów Gminy oraz przedkładanie ich w obowiązującym terminie do zaopiniowania przez odpowiednią Komisję Rady, a następnie do zatwierdzenia przez Radę.
- Przygotowywanie projektów uchwał w sprawach majątkowych przekraczających zakres zwykłego zarządu.
- Sporządzanie projektów zarządzeń Wójta oraz przedkładanie ich w obowiązującym terminie do zatwierdzenia przez Wójta.
- Bieżąca realizacja budżetu Gminy oraz okresowe informowanie organów Gminy o przebiegu jego realizacji.
- Opiniowanie planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy oraz zadań realizowanych poza budżetem przed ich zatwierdzeniem.
- Opracowanie planów finansowych z zakresu zadań administracji rządowej zleconych Gminie, negocjowanie wysokości środków, ich realizacja.
- Prowadzenie komputerowej ewidencji księgowej operacji gospodarczych, na podstawie dowodów księgowych Urzędu.
- Uzgadnianie kont rozrachunkowych .
- Prowadzenie gospodarki funduszami będącymi w dyspozycji Gminy.
- Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań z działalności finansowej i budżetowej Gminy.
- Finansowe rozliczanie otrzymanych dotacji z budżetu państwa oraz innych źródeł;
- Finansowe rozliczanie dotacji udzielonych, w tym udzielonych w ramach konkursów.
- Prowadzenie ewidencji środków trwałych, materiałów i wyposażenia, rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych Urzędu.
- Prowadzenie ewidencji mienia komunalnego.
- Obsługa finansowo-księgowa Urzędu Gminy, jako jednostki sektora finansów publicznych zgodnie z ustawą o rachunkowości, w tym dokonywanie płatności.
- Finansowe rozliczenie inwestycji realizowanych przez Gminę.
- Współpraca z organami administracji rządowej (Izby i Urzędy Skarbowe) oraz bankami.
- Prowadzenie kasy w Urzędzie.
- Przygotowywanie projektów uchwał Rady w zakresie wysokości stawek podatkowych oraz stosowanie ulg i obniżek stawek tych podatków.
- Prowadzenie spraw podatków i opłat lokalnych oraz innych wpływów Gminy.
- Analiza deklaracji podatkowych składanych przez osoby prawne oraz przez podatników podatku od środków transportowych.
- Wprowadzanie zmian geodezyjnych na podstawie wykazów otrzymanych ze Starostwa Powiatowego.
- Prowadzenie księgowości podatkowej Gminy jako organu podatkowego.
- Prowadzenie całości gospodarki drukami ścisłego zarachowania.
- Rozliczanie inkasentów z zainkasowanych podatków i opłat.
- Przygotowywanie i wydawanie zaświadczeń na wniosek podatników.
- Sporządzanie sprawozdawczości w zakresie finansowym
Załatwianie spraw
Podatki
Referat Organizacyjny i Oświaty
Anna KOCOŃ – Kierownik referatu
Kierownik: tel. 33 864 31 55 w. 232
Zadania Referatu
Do zadań referatu należą sprawy:
- organizacyjne,
- obsługa sekretariatu Wójta i Rady Gminy,
- sprawy osobowe pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
- obsługi technicznej Urzędu,
- obsługi administracyjno-finansowej placówek oświatowych,
- sprawy wojskowe oraz sprawy z zakresu p.poż. i współdziałania ze strażami pożarnymi
- oraz inne
Załatwianie spraw
Referat Budownictwa, Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa
Jarosław ZEMAN – Kierownik referatu
Kierownik | Inwestycje
Tel. 33 864 31 55 w. 233
Budownictwo
Tel. 33 864 31 55 w. 234
Gospodarka Komunalna i Rolnictwo
Tel. 33 864 31 55 w. 231
Zamówienia Publiczne
Tel. 33 864 31 55 w.238
Zadania Referatu
- zamówienia publiczne,
- inwestycje gminne,
- gospodarka komunalna,
- planowanie przestrzenne, budownictwo, drogi,
- gospodarka gruntami,
- ochrona środowiska,
- rolnictwo, leśnictwo,
- transport własny,
- archiwum zakładowe
Załatwianie spraw
Referat Społeczno-Obywatelski
Beata KRĘCICHWOST – Kierownik referatu
Dowody osobiste, Ewidencja ludności, Działalność gospodarcza
Tel. 33 864 31 55 w.240
Urząd Stanu Cywilnego
Tel. 33 864 31 79
Zadania Referatu
Do zadań ewidencji ludności należą sprawy:
- Rejestracja danych w rejestrze PESEL i rejestrach mieszkańców,
- Przyjmowanie wniosków o nadanie numerów PESEL od osób obowiązanych na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL,
- Prowadzenie czynności związanych z wykonywaniem obowiązku meldunkowego obywateli polskich,
- Prowadzenie czynności związanych z wykonywaniem obowiązku meldunkowego cudzoziemców,
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania, uchylenia materialno-technicznej czynności zameldowania i wymeldowania,
- Wydawanie zaświadczeń w sprawach meldunkowych,
- Sporządzanie wykazów na potrzeby szkół oraz rejestracji osób na potrzeby prowadzenia kwalifikacji wojskowej
- Prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców,
- Udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru zameldowania cudzoziemców,
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie odmowy udostępnienia danych osobowych.
Do zadań działalności gospodarczej należą sprawy:
- Przyjmowanie wniosków o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej w zakresie nowego wpisu, zmiany, zawieszenia, wznowienia, wykreślenia wpisu w CEIDG,
- Wydawanie licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką,
- Wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholi.
Dowody Osobiste:
- Obsługa Rejestru Dowodów Osobistych z zakresu wymiany i unieważnienia dowodu osobistego,
- Wydawania zaświadczeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego,
- Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych,
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie odmowy udostępnienia danych osobowych z RDO,
- Udostępnianie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi,
- Wydawanie decyzji administracyjnych o odmowie wydania dowodu osobistego,
- Wydawanie decyzji administracyjnych stwierdzająch nieważność dowodu osobistego.
Urząd Stanu Cywilnego
Zadania:
- Rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów oraz innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,
- Wydawanie odpisów i zaświadczeń z rejestru stanu cywilnego,
- Wydanie decyzji zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego,
- Dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego,
- Przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, o wyborze nazwiska jakie będą nosić małżonkowie i ich dzieci, o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa, o uznaniu dziecka, o wyborze imienia dziecka, nadanie dziecku nazwiska męża matki,
- Wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- Wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej obywatela polskiego do zawarcia małżeństwa za granicą,
- Prowadzenie i archiwizowanie ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych,
- Przyjmowanie zgłoszeń o nadaniu medalu za długoletnie pożycie małżeńskie,
- Prowadzenie spraw z zakresu zmiany imion i nazwisk.
Załatwianie spraw
Referat Promocji i Współpracy Transgranicznej
Alicja OWCZARZY – Kierownik referatu
Tel. 33 864 31 55 w.235
Zadania Referatu
Do zadań Referatu sprawy z zakresu
- Promocji Gminy oraz współpracy transgranicznej Gminy,
- Przygotowanie i realizacja wniosków dotyczących współpracy z zaprzyjaźnionymi gminami słowackimi, czeskim, włoskimi i innymi.
- Budowa bazy danych zwierającej wykaz organizacji i instytucji na pograniczu polsko-czesko-słowackim – chętnych podjąć współpracę międzypodmiotową.
- Pomoc w przygotowaniu wniosków aplikacyjnych dla organizacji i jednostek zorientowanych na współpracę transgraniczną.
- Organizacja imprez promujących współpracę transgraniczną.
- Przygotowanie lokalnych strategii rozwoju obejmujących współpracę transgraniczną.
- Prowadzenie kampanii promujących transgraniczne działania gminy Rajcza.
- Prowadzenie kampanii promującej działania, dorobek, walory przyrodnicze Gminy Rajcza.
- Udział w Targach Turystycznych.
- Promowanie i rozwój nowoczesnych środków przekazu.
- Budowanie więzi międzypokoleniowej poprzez organizację imprez o takim charakterze.
- Wydawanie materiałów informacyjnych.
- Wydawanie czasopisma (gazety), zawierającej informacje z życia regionu transgranicznego.
- Inicjowanie działań polegających na współpracy międzysektorowej, ze szczególnym uwzględnieniem działań transgranicznych.
- Współpraca z gminnymi i regionalnymi ośrodkami kultury, szkołami i instytucjami o charakterze kulturalnym.
- Prowadzenie warsztatów z zakresu rozwoju interpersonalnego jednostki.
- Prowadzenie kursów nauki języków słowiańskich, szczególnie obszarów partnerskich.
- Współpraca z regionalnymi i ogólnopolskimi mediami oraz mediami zagranicznymi.
- Inicjowanie działań o charakterze sportowym i rekreacyjnym i pozyskiwanie środków na ten cel.
- Budowa biblioteki dźwiękowej zawierającej dorobek artystyczny zespołów regionalnych.
- Budowa biblioteki tekstów gwarowych.
Budowa biblioteki wideo zawierającej materiały dotyczące potencjału gospodarczego, przyrodniczego oraz kulturowego obszaru transgranicznego. - Współpraca z Polską Akademią Nauk oraz innymi ośrodkami akademickimi, służąca promocji lokalnych gwar i kultur.
- Organizacja wystaw, plenerów i wernisaży.
- Budowa transgranicznej bazy ofert pracy.
- Organizacja międzynarodowych sympozjów i konferencji dotyczących wymiany i przepływu informacji.
- Promocja ochrony środowiska i aktywności fizycznej.
- Stworzenie spójnej informacji turystycznej na obszarze Transgranicznym.
- Promocja Gminy na zewnątrz.
- Prowadzenie strony internetowej Gminy Rajcza,
- Aktualizacja aplikacji na smartfony: mobilnysamorzad.pl.
- Promocja działań Urzędu Gminy Rajcza.
- Realizacja prac i działań promocyjnych zleconych przez Wójta Gminy.
Załatwianie spraw
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zadania Referatu
Do zadań GKRPA należą:
– inicjowanie działań na rzecz kreowania właściwych postaw uzależnień i przemocy,
– przyjmowanie zgłoszeń o przypadku nadużywania alkoholu z jednoczesnym wystąpieniem przesłanek określonych w art.24 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi tj. rozkład życia rodzinnego, demoralizacja małoletnich, systematyczne zakłócanie spokoju i porządku publicznego,
– wzywanie na rozmowę osób, co do których wpłynęło zgłoszenie o wystąpieniu w/w przesłanek motywowanie ich do leczenia,
– Kierowanie osób na badanie przez biegłych (psychologa i psychiatrę) w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazanie rodzaju zakładu leczniczego,
– kierowanie wniosków do Sądu Rejonowego w celu wszczęcia postępowania w sprawie orzeczenia przez sąd obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,
– przygotowanie dokumentacji związanej z postępowaniem sądowym
Formularz kontaktowy
Kontaktując się z nami poprzez formularz wiedz, że podane dane posłużą do dalszego procedowania i przygotowania odpowiedzi w formie elektronicznej.
INFORMACJE
Rada Gminy Rajcza
Skład Rady Gminy, sesje online i ninne informacje
Sołectwa
#Rajcza #RycerkaDolna #RycerkaGórna #Sól, #SólKiczora, #Zwardoń
Oświata
Wykaz placówek oświatowych
Gminy Rajcza
BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
