Zakończenie projektu edukacyjnego „Równaj do najlepszych” realizowanego w Szkole Podstawowej im. Króla Jana III Sobieskiego w Rycerce Dolnej realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020
(Europejski Fundusz Społeczny)
dla osi priorytetowej: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.1.4. Poprawa efektywności kształcenia ogólnego – konkurs
Tytuł projektu: „Równaj do najlepszych”
Beneficjent : Gmina Rajcza ul. Górka 1, 34-370 Rajcza nr NIP 5532511956
Numer projektu: WNP-RPSL.11.01.04-24-02C8/17
Okres realizacji projektu: od 01.09.2017r. do 30.06.2019r.
Dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej : 197 465,62 zł.
Wartość całkowita projektu : 219 406,25 zł
Projekt dotyczył podwyższenia jakości i atrakcyjności usług edukacyjnych poprzez realizację programów i zajęć rozwijających kompetencje kluczowe i przygotowujących w przyszłości do aktywnego i efektywnego uczestnictwa na rynku pracy, jak również poprzez pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
W projekcie zdefiniowano dwa główne zadania:
Zadanie 1: Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie zgodnym z zaplanowanym wsparciem na rzecz uczniów.
Projekt edukacyjny „Równaj do najlepszych” pozwolił nauczycielom biorącym udział w projekcie na poszerzenie swojej wiedzy. Nauczyciele przeszli szkolenia w tematyce „Oceniania kształtującego” oraz „Racjonalnej terapii zachowań”.
Wskaźniki kluczowe dla zadania:
Nazwa wskaźnika | Wartość docelowa | Wartość osiągnięta w projekcie | Stopień realizacji (%) |
Liczba nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu | 12 | 15 | 125 |
Zadanie 2: Doposażenie bazy dydaktycznej oraz realizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych a także rozwijających kompetencje kluczowe.
W ramach tego zadania doposażono wskazaną szkołę w sprzęt dydaktyczny i korekcyjno-kompenacyjny umożliwiający realizację zajęć w ramach projektu z zakresu poszerzania wiedzy min. z fizyki, matematyki organizacji czasu wolnego jak również zajęć logopedycznych i korekcyjno kompensacyjnych. Zajęcia sportowe ukierunkowane na korygowanie wad postawy realizowane były na sali gimnastycznej i na basenie. Zajęcia były prowadzone wg określonych harmonogramów w określonym przedziale i odstępach czasowych z podziałem na poszczególne grupy uczestników.
Wszystkie dzieci biorące udział w projekcie bardzo chętnie uczestniczyły na zajęcia.
Zgodnie z wnioskiem w ramach zadania zrealizowano dwa zajęcia wyjazdowe (Centrum Nauki Kopernik w Warszawie oraz Świnna- Beskidzkie Centrum Nauki ” Naukotechnika”) Wyjazdy te pozwoliły w sposób praktyczny poszerzyć treści omawiane na zajęciach . Zachęciły do poznawania zjawisk przyrodniczych, fizycznych i chemicznych oraz wpłynęły na rozwój zainteresowań w tym zakresie.
Wskaźniki kluczowe dla zadania:
Nazwa wskaźnika | Wartość docelowa | Wartość osiągnięta w projekcie | Stopień realizacji (%) |
Liczba uczniów, którzy nabyli kompetencje kluczowe po opuszczeniu programu | 56 | 74 | 132,14 |
Liczba szkół, w których pracownie przedmiotowe wykorzystują doposażenie do prowadzenia zajęć edukacyjnych | 1 | 1 | 100 |
Liczba szkół i placówek systemu oświaty wykorzystujących sprzęt TIK do prowadzenia zajęć edukacyjnych | 1 | 1 | 100 |
Projekt realizowany był z uwzględnieniem sytuacji mających wziąć w nim udział dzieci jak i osób dorosłych niezależnie od płci. Realizacja zasad równości w projekcie opierała się na eksponowaniu we wszystkich dziedzinach elementów przeciwstawiających się wszelkim formom dyskryminacji. Przy doborze personelu do obsługi projektu i kadry do prowadzenia zajęć uwzględnione zostały kwalifikacje i doświadczenie. Tym samym projekt był zarządzany w sposób równościowy, w oparciu o kompetencyjny model rekrutacji. W ramach zrealizowanego projektu zapewniony został równy dostęp do oferowanego wsparcia w szkole. Jego rezultaty wiążą się ze zwiększeniem możliwości edukacji i lepszych warunków rozwojowych dla dzieci. Dzięki jego wdrożeniu mają lepsze możliwości w kolejnych etapach rozwoju psycho-ruchowego oraz dalszej edukacj. Rodzice podczas zebrań i uczniowie na zajęciach informowani byli o zapobieganiu dyskryminacji m.in.ze względu na płeć, wyznanie. rasę ,pochodzenie czy niepełnosprawność.
Zakończenie realizacji projektu jest okazją, aby podziękować wszystkim nauczycielom za udział i zaangażowanie oraz rodzicom uczniów za wsparcie i motywowanie swoich dzieci do udziału w zajęciach prowadzonych w ramach projektu.