Zaznacz stronę

ZAŁĄCZNIK 04.1. PODSUMOWANIE Z PROCESU PARTYCYPACJI

Tytuł projektu: Soľná cesta/Szlak solny Partner wiodący projektu (PW): Obec Skalite

Partnerzy projektu (PP): Gmina Rajcza, Obec Skalité i Gmina Rajcza, občianske združenie Vlčí dom, stowarzyszenie Wspólnie od Nowa w Soli.

  1. INTERNETOWA PREZENTACJA PROJEKTU I KONSULTACJE ON-LINE:
    1. Czas trwania konsultacji on-line: N/D
    2. Zakres konsultacji on-line: N/D
  2. ………………………..
  3. ………………………..
  4. ………………………..
  5. INNE DODATKOWE FORMY PARTYCYPACJI

 (należy wypełnić, jeśli zostały przeprowadzone):

  1. Forma i czas trwania: materiał opisowy zamieszczony na stronie internetowej rajcza.com.pl, pisemne uwagi składane bezpośrednio w sekretariacie UG Rajcza dotyczące materiału zamieszczonego na stronie www; spotkania
    i rozmowy konsultacyjne na temat zamieszczonego materiału prowadzone w punkcie konsultacyjnym UG Rajcza, w terminie od 26.11.2024 r. do 15.12.2024 r.
  2. Zakres dodatkowych form partycypacji:

Do tutejszego Urzędu Gminy w Rajczy, w procesie partycypacji wpłynęły następujące wnioski mieszkańców:

  1. Szkoła Podstawowa im. T. Kościuszki w Soli – Szkoła
  2. Stowarzyszenie Wspólnie od Nowa w Soli – Stowarzyszenie
  3. Lokalna Gawędziarka Ludowa – Władysława Karch- osoba fizyczna
  4. Koło Gospodyń Wiejskich w Soli – NGO
  5. Pracownia pod Rachowcem – lokalny twórca ludowy
  6. Chaty Baribala – Nowoczesne Domki w Górach – prywatny przedsiębiorca

 

  • Zestawienie zgłoszonych uwag/pytań/sugestii do projektu wraz z odpowiedziami:
Lp.Podmiot/osoba zgłaszająca uwagę/pytanie/sugestię (nazwa instytucji/społeczność lokalna)Treść zgłoszonej uwagi/pytania/sugestiiStanowisko PW/PP na zgłoszoną uwagę/pytanie/sugestię wraz z uzasadnieniem
II. 2 a) [proszę wpisać pytanie/zagadnienie z „Internetowej prezentacji projektu i konsultacji on-line” z pkt I.2 a) powyżej]
Szkoła Podstawowa im. T. Kościuszki w Soli – Szkoła

 

Uruchomienie nowych narzędzi umożliwiających komunikację pomiędzy nauczycielem a uczniami. Kadra pedagogiczna będzie wykorzystywać nowoczesną sale konferencyjną  do pracy i komunikacji z uczniami, prezentacje, prelekcje.

Korzystanie z nowych narzędzi multimedialnych.

 

Wykorzystywanie wyposażenia oraz pomocy dydaktycznych, które powstaną dzięki realizacji projektu, co wpłynie na wzrost atrakcyjności lekcji,

 

Zwiększenie i urozmaicenie gamy zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań zarówno dla uczniów szczególnie zdolnych, jak i wymagających stałej pomocy, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych.

 

Podniesienie sprawności organizacyjnej szkoły, co przełoży się na wzrost efektywności i skuteczności działania placówki,

 

Zmiany w podejściu nauczycieli, ich większe zaangażowanie w pracę, nowa wiedza o regionie i doświadczenia, które mogą być przez nich wykorzystywane po zakończeniu projektu.

 

Poprzez wspólne wyjście do centrum zmiana charakteru relacji łączącej nauczycieli z uczniami i ich rodzicami, większe zrozumienie oraz zaufanie,

 

Większa otwartość placówki, zainteresowanie udziałem w zewnętrznych programach, projektach oraz wydarzeniach (festynach, konkursach) organizowanych przez różne podmioty w regionie.

 

Współpraca z innymi placówkami w gminie, wspólne prelekcje, projekty

 

Poszerzenie wiadomości o historii regionu, tradycjach ludowych, krzewienie poczucia tożsamości regionalnej u uczniów.

 

Prowadzenie warsztatów oraz zajęć historycznych, utworzenie koła Historycznego

 

Wprowadzanie nowoczesnym metod i technik nauczania

 

powstała kreatywna przestrzeń warsztatowa  pomoże uczniom lepiej zrozumieć lokalne  wartości kulturowe oraz historyczne.  Nowoczesna technologia oraz tradycyjne rzemiosło  nauczą dzieci oraz młodzież jak  można współpracować na rzecz edukacji, ochrony przyrody oraz dzielenia się dziedzictwem kulturowym między ludźmi.

 

Nauka współpracy międzykulturowej oraz międzypokoleniowej

 

PP podczas przygotowania dokumentacji projektowej uwzględnił prośbę poprzez:

Dostosowanie warunków lokalowych do potrzeb uczniów szkół – zaplanowano nowoczesne narzędzia multimedialne, opracowania w kierunku promocji kultury i historii solanek w celu edukacji uczniów, turystów i mieszkańców regionu.

Zaplanowano również salę jako miejsce spotkań w celu nauki i wymiany międzykulturowej.

2.Stowarzyszenie Wspólnie od Nowa w Soli – Stowarzyszenie

 

 Treść wniosku:

Zagospodarowanie, odremontowanie oraz odnowienie bazy stowarzyszenia- odnowienie starego pomieszczenia, które wymaga nakładu kosztów przewyższającego nasze możliwości finansowe. Zwrócenie uwagi na dostosowanie obiektu dla osób niepełnosprawnych.

 

Stworzenie sali konferencyjnej z zapleczem kuchennym oraz sanitariatami dzięki którym możliwa będzie organizacja spotkań, konferencji, imprez o tematyce regionalne, historycznej, profilaktycznej, włączającej. Możliwa będzie także w większej mierze realizacja różnego rodzaju projektów ze względu na atrakcyjną, nowoczesną, multimedialną bazę. Możliwe będzie prowadzenia działań zmierzających do aktywizacji, integracji społeczności lokalnej poprzez organizowanie spotkań, warsztatów. Nawiązanie współpracy partnerskiej z sąsiadującymi organizacjami pozarządowymi działającymi na obszarze działań projektu.

 

Utworzenie Centrum, które służyć będzie naszej organizacji oraz mieszkańcom, turystom, partnerom. Nieodpłatnie udostępniane będzie na organizację różnorodnych działań w ramach występujących potrzeb.

 

Realizacja projektu pozwali na przetestowanie nowych rozwiązań, pomysłów, które umożliwią dotarcie do nowych osób lub grup oraz wypromowanie podmiotu solanek w środowisku lokalnym lub w regionie. Nowe rozwiązania “starych problemów” środowiska lokalnego uczynią naszą organizację otwartą na zmianę, otwartą na zmiany.

 

Uczestnicząc w projekcie jako organizacja nabędziemy doświadczenie w realizacji programów międzynarodowych, pozwoli nam to rozwinąć skrzydła oraz rozwinąć się w dziedzinie projektów unijnych. Udział w projekcie przyczyni się do nawiązania dialogu międzynarodowego i rozwoju oraz nawiązaniu nowych kontaktów.

 

Udział w projekcie umożliwi nam w większej mierze realizację celów statutowych naszej organizacji oaz podniesienie jakości oraz zakresu prowadzonych działań takich jak:

 

1. PODEJMOWANIE RÓŻNORODNYCH DZIAŁAŃ NA RZECZ ROZWOJU DZIECI, MŁODZIEŻY, OSÓB DOROSŁYCH ORAZ STARSZYCH MIESZKAJĄCYCH NA TERENIE WSI SÓL.

2. WSPIERANIE WSZECHSTRONNEGO ORAZ ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU MIEJSCOWOŚCI SÓL, W TYM: INICJATYW SPOŁECZNYCH, KULTURALNYCH, SPORTOWYCH, GOSPODARCZYCH.

3. ROZPOWSZECHNIANIE ISTOTY OCHRONY, HIGIENY, PROMOCJI ZDROWIA ORAZ DBANIA O KONDYCJĘ FIZYCZNĄ.

4. PROWADZENIE ORAZ ZDOBYWANIE ŚRODKÓW NA ROZWÓJ ZESPOŁU GÓRALSKIEGO „MAŁA SOLANKA”.

5. ROZBUDZANIE POCZUCIA TOŻSAMOŚCI REGIONALNEJ ORAZ NARODOWEJ.

6. ROZPOWSZECHNIANIE KULTURY, TRADYCJI, SZTUKI, OBRZĘDOWOŚCI GÓRALI ŻYWIECKICH.

7. WSPIERANIE BUDOWANIA SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO W ŚRODOWISKU LOKALNYM.

8. INTEGRACJA MIESZKAŃCÓW WSI SÓL.

9. WSPÓŁPRACA Z INNYMI ORGANIZACJAMI SPOŁECZNYMI DZIAŁAJĄCYMI NA TERENIE MIEJSCOWOŚCI, GMINY, W KRAJU ORAZ ZA GRANICĄ.

10. WSPIERANIE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH ORAZ NIEPORADNYCH ŻYCIOWO

 

 

 PP podczas przygotowania dokumentacji projektowej uwzględnił prośbę poprzez zaplanowanie w ramach realizacji projektu następujących zadań:

Dostosowanie obiektu do potrzeb osób starszych oraz z niepełnosprawnościami .

W projekcie zaplanowano wygodny podjazd do wejścia budynku, pętlę indukcyjną, toaletę dla osób niepełnosprawnych.

PP zaplanował wygodną salę multimedialną oraz pomieszczenie do warzenia solanki.

 

3.Lokalna Gawędziarka Ludowa – Władysława Karch- osoba fizyczna

 

Treść wniosku:

-Realizacja projektu pozwolli na stworzenie miejsca, które będzie bazą lokalową lokalnych gawędziarzy ludowych. Dzięki stworzeniu tego miejsca możliwe będą przekazy młodym pokoleniom tradycyjnych legend, obrzędów ludowych, gawęd, przekazy ludowe, tradycje.

Odbywać się będą mogły liczne spotkania z dziećmi, młodzieżą , seniorami z miejscowości oraz okolicznych miejscowości, a także innych miejscowości przygranicznych, biorących udział w projekcie.

PP podczas przygotowania dokumentacji projektowej uwzględnił prośbę poprzez zaplanowanie w ramach realizacji projektu następujących zadań:

-modernizację miejsca spotkań kulturowych dla lokalnych gawędziarzy.

II. 2 b)[proszę wpisać pytanie/zagadnienie z „Internetowej prezentacji projektu i konsultacji on-line” z pkt I.2 b) powyżej]
4.Koło Gospodyń Wiejskich w Soli – NGOKoło Gospodyń Wiejskich w Soli

 

Utworzenie miejsca na prowadzenie działań statutowych koła.  Spotkań lokalnych gawędziarek oraz twórczyń ludowych. Promowanie swojej miejscowości Soli, organizacja  festynów i uroczystości. Działania na rzecz społeczeństwa obywatelskiego.

 

Wspieranie działań stowarzyszenia oraz lokalnych instytucji działających na terenie wsi Sól. Wsparcie w organizacji wszelkiego rodzaju imprez, uroczystości, prelekcji.

 

Projekt umożliwi promocję lokalnych tradycji, co też KGW cały czas działa.

 

Warsztaty 1


Prowadzone przez nas warsztaty edukować będą  w zakresie sztuki pozyskiwania soli metodą warzenia wody solankowej ze źródeł solankowych.


Zgodnie z historycznymi przekazami przez wiele godzin gotowana będzie wodę solankową nabraną ze studni solankowej na terenie obiektu.


Warzenie odbywa się w żelaznym naczyniu zwanym panwią zawieszonym nad ogniskiem.
Proces długiego gotowania, a poprzez to odparowywania wody powoduje wytrącenie się na powierzchni solanki kryształów soli w kolorze szarym. Po odparowaniu całego płynu w panwi pozostaje sól w kolorze czarnym, co jest skutkiem reakcji pomiędzy metalami zawartymi w solance a naczyniem. Dalsze dosuszanie soli w panwi powoduje reakcje wywołane wskutek działania temperatury i tlenu. Ich efektem jest zmiana koloru uzyskanej soli od czarnej, poprzez żółtą do różowej lub szarawej.


Wskutek przeprowadzanych eksperymentów dojdziemy do wniosku, że wpływ na ostateczny kolor produktu będzie miał  stopień wysuszenia drewna użytego do ogrzewania panwi, a tym samym temperatura uzyskana do odparowywania wody solankowej, długość etapu wrzenia solanki, a także temperatura panująca w panwi podczas dosuszania soli.


Przeprowadzone doświadczenia uzasadniać będą wysoką cenę pozyskanej w ten sposób soli w epoce średniowiecza, a także późniejszych – warunkowały ją: duża ilość drewna potrzebnego do odparowania solanki, niewielka ilość produktu pozyskanego z dużej ilości wody solankowej.


W trakcie przeprowadzanych warsztatów zapozna się  uczestników teoretycznie z różnymi metodami pozyskiwania soli w średniowieczu, a także z dziejami  źródeł solankowych i powiązaną z tym historią i nazwą miejscowości Sól.

 

 

Warsztaty 2

 

Uczestnicy zajęć bezpośrednio mogli się zapoznać między innymi ze sposobami otrzymywania soli z solanki (na podstawie makiety) oraz poznać rodzaje soli i ich pozyskiwanie. Było również stanowisko, gdzie zaprezentowane zostaną  sposoby przechowywania i konserwacji mięs oraz wędlin i serów . Uczestnicy zajęć, trzymając w dłoniach produkty, będą  mogli zobaczyć różnicę, również wagową pomiędzy  suszonymi, solonymi oraz wędzonymi produktami połączone z degustacją potraw.

 

Warsztaty eksperymentalne dla dzieci 3

 

Eksperymenty dla dzieci z wodą i z solą

W związku z tym, że wszystkie zaproponowane eksperymenty związane będą z solą, warto na początku porozmawiać o niej z dziećmi. Pytamy nasze gości do czego służy sól, jakie ma właściwości oraz w jaki sposób się ją wydobywa. Po krótkiej pogadance dotyczącej tego minerału możemy przystąpić do dokładnego przyjrzenia się jej właściwościom i przeprowadzenia różnych doświadczeń.

Hodowla kryształów soli

Doświadczenie z hodowlą kryształów soli jest jednym z najbardziej popularnych eksperymentów, które możemy przeprowadzić z dziećmi w domu. Jego wykonanie jest banalnie proste i obrazuje proces pozyskiwania soli z solanki. Do słoiczka z ciepłą wodą wsypujemy sól do momentu uzyskania nasyconego roztworu (wtedy kiedy sól przestaje się już rozpuszczać w wodzie). Następnie na słoiku kładziemy patyczek z przywiązaną do niego nitką, tak by była ona zanurzona w wodzie.

Całość odstawiamy na około dwa tygodnie. Już po paru dniach woda zacznie odparowywać, a my powinniśmy zaobserwować małe kryształki soli, które zaczynają osadzać się na nitce. Dopełnieniem eksperymentu będzie spisywanie przez dzieci obserwacji w dzienniczku doświadczenia. O tym, co powinno znaleźć się w dzienniczku oraz w jaki sposób uatrakcyjnić ten eksperyment, można przeczytać na stronie Kopalni Soli „Wieliczka”.

Pływające jajko

Eksperymentem, który pozwala zobrazować dzieciom zagadnienie gęstości substancji, jest tzw. pływające jajko. Do słoika wlewamy wodę oraz wsadzamy do niego surowe jajko. Jeśli jest ono świeże, powinno od razu zatonąć. Tłumaczymy dzieciom, że dzieje się tak, ponieważ ma ono większą gęstość niż woda. Następnie do słoika wsypujemy sól, zwiększając w ten sposób gęstość wody. Jajko powinno powoli zacząć unosić się na powierzchni, ponieważ jego gęstość jest teraz mniejsza od gęstości cieczy. Opowiadamy dzieciom, że taka sama zasada działa w Morzu Martwym – możemy leżeć na wodzie i na pewno nie utoniemy.

Oddzielenie soli od pieprzu

Następne doświadczenie pozwoli naszym pociechom wcielić się w rolę Kopciuszka, bowiem będzie ono polegało na rozdzieleniu soli od pieprzu. Na blacie rozsypujemy łyżeczkę soli i pieprzu oraz mieszamy ze sobą te dwie przyprawy. Prosimy dzieci, by spróbowały z powrotem rozdzielić substancje. Robienie tego ziarenko po ziarenku jest możliwe, ale zajmie bardzo dużo czasu. Zamiast tego podpowiadamy maluchom, by zrobiły to przy pomocy linijki.

Trzeba ją wcześniej naelektryzować – najlepiej zrobić to, pocierając nią o kawałek filcu. Gdy zbliżymy linijkę do mieszaniny, pieprz uniesie się i przyczepi do powierzchni. W ten sposób z łatwością oddzielimy od siebie przyprawy.

Tańczący olej

Tańczący olej to kolejne doświadczenie wykorzystujące gęstość soli. Do pojemnika z wodą dolewamy olej. Tłuszcz od razu będzie unosił się na powierzchni. Prosimy dzieci, by zamieszały miksturę i spróbowały „utopić” olej w wodzie.  Maluchy po paru próbach na pewno stwierdzą, że jest to niemożliwe. Dzieje się tak, ponieważ gęstość oleju jest mniejsza od gęstości wody.

Tłumaczymy dzieciom, że aby zatopić olej, będziemy potrzebować magicznego proszku. Unoszący się na powierzchni wody olej przysypujemy solą. Całość opadnie na dno – w ten sposób uda się zatopić olej. Co zrobić, by zaczął on tańczyć? Musimy po prostu chwilę poczekać. Sól zacznie rozpuszczać się w wodzie i uwalniać kropelki oleju, które będą wędrowały na powierzchnię, dając efekt tańczących kropli.

 

PP podczas przygotowania dokumentacji projektowej uwzględnił prośbę poprzez zaplanowanie w ramach realizacji projektu następujących zadań:

-modernizację budynku z uwzględnieniem dostępności architektonicznej, miejsca spotkań lokalnych grup działania,

Uwzględnienia historycznych aspektów związanych z warzelnią solanki i dalszego procesu jej obróbki.

 

 

5.Pracownia pod Rachowcem – lokalny twórca ludowy

 

Powstanie nowoczesnego Centrum z odpowiednią bazą multimedialną, przestronnymi salami, sanitariatami i zapleczem kuchennym, stworzy miejsce dla rozwoju artystycznego i kulturalnego sołectwa, ale również miejscowości sąsiadujących.
Oznacza to większy dostęp dla środowiska lokalnego do możliwości uczestniczenia w warsztatach, szkoleniach oraz wszelkiego rodzaju działaniach rozwijających, integrujących oraz motywujących do wyjścia z domu, szczególnie osób z trudnościami komunikacyjnymi. Sołectwo Sól ma bogata historię związaną z wydobywaniem soli oraz solanki, która jest do tej pory kultywowana (tężnia stosująca lokalnie pozyskaną solankę o wysokich walorach zdrowotnych). Możliwość zorganizowania na miejscu zajęć dydaktycznych i artystycznych, przyczyni się do krzewienia tej historii, uczenia różnych metod i technik wykorzystywania jej nie tylko wśród mieszkańców, ale również osób odwiedzających miejscowość, co będzie sprzyjało promowaniu wsi na zewnątrz i wzmocnienie jej rozwoju na mapie turystycznej Polski. Nowoczesne zaplecze będzie okazją do stworzenia ciekawych i rozwijających zajęć rzemieślniczych oraz artystycznych, również z wykorzystaniem surowca solnego, warsztatów promujących zdrowy tryb życia poprzez różnorodne zastosowanie produktów solnych. Dzięki takim działaniom wzbogacimy ofertę kulturalną regionu, stworzymy nowe formy współpracy oraz dialogu kulturalnego z różnymi organizacjami, z lokalnymi artystami i rzemieślnikami, wzmocnimy poczucie tożsamości lokalnej wśród mieszkańców. 
 PP podczas przygotowania dokumentacji projektowej uwzględnił prośbę poprzez zaplanowanie w ramach realizacji projektu następujących zadań:

Modernizacja sal w celu stworzenia bazy multimedialnej z przestronnymi salami , sanitariatami oraz zapleczem w którym będzie warzona solanka. Będzie to baza do dalszych działań artystycznych, kulturowych oraz budowania dialogu kulturowego.

I. 2 c)[proszę wpisać pytanie/zagadnienie z „Internetowej prezentacji projektu i konsultacji on-line” z pkt I.2 c) powyżej]
6.Chaty Baribala – Nowoczesne Domki w Górach – prywatny przedsiębiorca

 

 Sól jest miejscowością bardzo atrakcyjną pod względem lokalizacji, znajduje się w samym sercu Beskidu Żywieckiego, w Worku Raczańskim. Niestety jednak nie wystarcza to aby w odpowiedni sposób przyciągnąć oraz zachęcić turystów, ponieważ brakuje lokalnych atrakcji, gastronomii, oferty zajęć dla gości.

 

Dzięki realizacji projektu poszerzona zostanie oferta turystyczna dla gości oraz turystów przyjeżdżających do Soli. Powstanie miejsce, w którym goście przyjeżdżający do Soli poznawać będą lokalną historię, tradycję, kulturę. Goście poznawać będą procesy wydobywania solanki, warzenia soli. Będą mogli wziąć udział w licznych warsztatach, konferencjach, prelekcjach, imprezach kulturalnych odbywających się w nowo powstałym centrum. Turyści w lepszej mierze będą mogli zrozumieć przyrodę, kulturę oraz historie regionu.

 

Warsztaty oraz zajęcia prowadzone w centrum zmotywują naszych gości do  odpowiedniego podejścia do przyrody, będą wsparciem dla zrównoważonej turystyki.

 

Z naszego punktu widzenia, jako właścicieli obiektu noclegowego realizacja projektu w znacznym stopniu wpłynie na bogactwo naszej oferty oraz zachęci potencjalnych turystów do odwiedzania naszej miejscowości.

 

 Modernizacja obiektu przyczyni się do wzrostu atrakcyjności regionu, wzbogaci ofertę turystyczną, co będzie miało bezpośrednie przełożenie na promocję dziedzictwa i kultury regionu.

 

 

 

 

Załącznik 04.1. Podsumowanie procesu partycypacji

Pin It on Pinterest